Jak działa ściągacz do sworzni?
Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów w każdym samochodzie. Szczególnie ważne dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Od tego w dużej mierze zależy komfort i wygoda. Dziś najczęściej spotykamy się z zawieszeniami zależnymi i niezależnymi. Jaka jest różnica między tymi wisiorkami? Główna różnica między tymi dwoma typami polega na tym, że w niezależnym zawieszeniu każde koło jest indywidualnie resorowane i nie wpływa na drugie koło. Z drugiej strony, w zawieszeniu zależnym, koła osi przedniej i tylnej współdziałają ze sobą poprzez połączenie za pomocą jednego z elementów zawieszenia, na przykład resoru piórowego.
Zawieszenie jest układem stosunkowo złożonym ze względu na to, że większość jego elementów pracuje w bliskim kontakcie. Jeśli weźmiemy pod uwagę zawieszenie zależne, możemy mówić o niewielkiej liczbie elementów, które oddziałują w sposób zależny. Ma to pozytywny wpływ na prawdopodobieństwo uszkodzenia czy wybicia części zawieszenia. Z kolei w zaawansowanych konstrukcjach mamy do czynienia z dużą liczbą elementów współpracujących ze sobą niezależnie, co wynika z tego, że są one ze sobą połączone w sposób umożliwiający ich wzajemne przemieszczanie. Te elastyczne elementy to głównie sworznie obrotowe lub gumowe tuleje. Niestety klocki i rygle są często zbyt słabe w stosunku do stanu i jakości dróg i po krótkim czasie okazuje się, że należy je wymienić. Typowe objawy to zmniejszona sztywność systemu lub osłabienie spowodowane pęknięciem i pęknięciem tych elementów.
Sworzeń wahacza to niezwykle ważny element układu zawieszenia nowoczesnych pojazdów. Sworzeń jest główną częścią mocującą zwrotnicę do wahacza. Obraca się i porusza wraz ze zwrotnicą, a dodatkowo amortyzuje i stabilizuje te elementy. W większości przypadków śruba jest przynitowana do wahacza. Należy powiedzieć, że awaria ramienia przegubowego jest naprawdę niebezpieczna, ponieważ awaria może spowodować sytuację, w której każde koło jedzie własną drogą. Najczęstszymi objawami uszkodzenia sworznia są charakterystyczne wybrzuszenia - tego typu objawy należy jak najszybciej sprawdzić, gdyż mogą one doprowadzić do poważnego wypadku. Ściągasz do sworzni, to specjalistyczne narzędzie za pomocą którego możemy zdjąć uszkodzonych element i zainstalować jego działający odpowiednik.
Sprzęt na lata, jako wyposażenie warsztatu samochodowego
Drobne elementy zawieszenia - sworznie zawiasów, gumki, tuleje gumowo-metalowe, nawet te oferowane przez znanych producentów - nie są drogie, kosztują od dziesięciu do kilkudziesięciu złotych za sztukę. Powinny być one jednak obecne w każdym warsztacie. Sprawdź ofertę ściągaczy do sworzni na https://www.narzedzia-esklep.pl/sciagacz-sworzni-kulistych-22mm-jonnesway-p6270.
Jednak taka naprawa nie zawsze jest możliwa - pojawia się problem np. z aluminiowymi dźwigniami sterującymi, które zwykle muszą być całkowicie wymienione. Należy zauważyć, że system jest zwykle na tyle złożony, że nie da się określić, które wahadło jest i w jakim stopniu jest zużyte: jeśli zawieszenie stuka. W przypadku starszych aut klasy średniej zestaw markowych wahaczy na oś kosztuje 1300-2000 zł.
Pojazdy wyższej klasy (a także niektóre mniejsze samochody dostawcze lub kombi) mogą mieć samopoziomujące lub regulowane zawieszenie (zwykle pneumatyczne i hydropneumatyczne stosowane do tylnej osi). Takie rozwiązania znacznie poprawiają komfort i możliwości transportowe pojazdu, ale koszt usunięcia usterki jest bardzo wysoki. Oprócz zawieszenia wielowahaczowego w takim podwoziu można znaleźć drogie elementy podwozia - nawet za 3000 zł za sztukę. W przypadku niektórych rozwiązań (np. układów pneumatycznych) w pojazdach o przebiegu 200 tys. km i więcej, to tylko kwestia czasu, zanim dojdzie do usterki.
Najdroższym elementem jest przekładnia kierownicza, która jednak w większości przypadków wymaga regeneracji. Jeśli chodzi o drobne części, jak rozmyte lub luźne końcówki drążków, to są one niedrogie, ale po pierwsze warto kupować markowe części, a po drugie wymieniać je parami. Końcówkę należy wyregulować po każdej wymianie, co jest generalnie droższe i bardziej kłopotliwe niż wymiana końcówki trzpienia.
Wisiorki o typowej, prostej konstrukcji są łatwe i tanie w naprawie. Konstrukcje wielowarstwowe są trudniejsze do zdiagnozowania i zwykle lepiej jest zastąpić wszystkie oddziałujące ze sobą elementy.
O ile przekładnie wspomagania psują się tylko mechanicznie - dochodzi do obluzowań i wycieków płynów - w przekładniach ze wspomaganiem lista potencjalnych usterek jest dłuższa: oprócz typowego zużycia pojawiają się czujniki, silnik, przerwy elektryczne, w zależności od rodzaju usterki.