Nadeszła zima, a wraz z nią niebezpieczna jazda. Z tego powodu, może się okazać, że stajesz się kierowcą z białymi knykciami lub przynajmniej kimś, kto zaczyna mocniej trzymać kierownicę. Ale nie bój się, nie musisz żyć w strachu ani stać się pustelnikiem aż do nadejścia wiosny. Skorzystaj z poniższych wskazówek dotyczących jazdy w zimie i odpręż się niezależnie od warunków drogowych.
1. Przygotuj swój samochód na zimę
Żaden kierowca nie powinien wyjeżdżać na drogę w niskich temperaturach, jeśli jego pojazd nie jest przygotowany do stawienia czoła niebezpiecznym warunkom. Wykonuj zaplanowane przeglądy, w tym wymianę oleju, płynu chłodniczego i innych płynów. Ponadto, sprawdź pióra wycieraczek, akumulator, filtry i świece zapłonowe.
Jednak to Twoje opony wykonują główną pracę, aby zapewnić, że Twój samochód zatrzyma się na śliskiej nawierzchni. Twoje całoroczne opony radialne mogą nie wystarczyć do wykonania zadania. Najlepszym rozwiązaniem jest zmiana na opony zimowe lub opony z łańcuchami, a w niektórych krajach może być nawet wymagana. Obie opcje mogą zapewnić maksymalną przyczepność, czego przeciętny zestaw opon radialnych nie zapewni.
2. Zrozumieć ESC
Jeśli Twój pojazd jest z roku modelowego 2012 lub nowszy, jest wyposażony w elektroniczny system kontroli stabilności (ESC). Uznaj ESC za swojego przyjaciela, zwłaszcza gdy warunki drogowe są fatalne. Działanie układu ESC polega na wykorzystaniu czujników prędkości umieszczonych na każdym z kół do automatycznego hamowania poszczególnych kół, co pozwala zachować kontrolę nad pojazdem. Jednocześnie układ ESC zazwyczaj redukuje moc silnika. Chociaż system ESC nie jest obowiązkowy do 2012 r., można go znaleźć również w wielu pojazdach z lat 2005-11; sprawdź w instrukcji obsługi, czy system ten jest zainstalowany. Bądź ostrzeżony: Zdolność ESC do zatrzymania samochodu jest znacznie ograniczona, jeśli opony są zużyte, i nigdy nie jest to substytut bezpiecznej jazdy.
3. Ostrożne obchodzenie się z samochodem
ESC nie jest jedyną funkcją bezpieczeństwa, którą można znaleźć w nowych samochodach. Systemy zapobiegające blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) są stosowane od lat. Jeśli znajdziesz się w poślizgu, samochody wyposażone w ABS są najlepiej kontrolowane przez wciśnięcie hamulców i trzymanie nogi na pedale hamulca podczas omijania przeszkody, takiej jak inny pojazd. Nie, ten środek nie gwarantuje, że nie dojdzie do wypadku, ale daje szansę na uniknięcie go.
4. Jak radzić sobie z poślizgiem
Jeśli ABS nie zatrzyma Twojego samochodu, musisz szybko podjąć inne działania. Jeśli przednie opony wpadną w poślizg, zdejmij nogę z pedału gazu, zachowując kontrolę nad kierownicą. Samochód powinien zwolnić, a wraz z nim poślizg. W przypadku poślizgu tylnych opon, pojazd gwałtownie odjedzie w lewo lub w prawo - jest to tzw. rybi ogon. Nie wciskaj pedału gazu ani hamulca, skieruj pojazd w wybranym kierunku, a następnie wznów przyspieszanie, gdy przednie i tylne koła znajdą się w jednej linii.
5. Pozostań na miejscu
Być może jest jeszcze jeden powód, dla którego jesteś kierowcą z zaciętymi rękami - masz tendencję do wyjeżdżania na drogę, gdy warunki są szczególnie niebezpieczne. Jeśli w Twojej okolicy występują duże opady śniegu lub oblodzenia, poczekaj, aż burza minie, a ekipy drogowe skończą pracę. Twój samochód może mieć zimowe opony lub łańcuchy, ale to nie znaczy, że wszyscy inni je mają. Śledź lokalne wiadomości, a jeśli ktoś radzi Ci, abyś zjechał z drogi, zrób to.
Sprawdź wszystkie części układu kierowniczego i zawieszenia dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat porad dotyczących jazdy zimą, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Flickr