Wkraczamy w zelektryfikowaną przyszłość, w której hybrydy, hybrydy typu plug-in, pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym, a być może nawet modele napędzane wodorem staną się w końcu normą. Kategoria silników spalinowych, składająca się z silników benzynowych i wysokoprężnych, nie zniknie w najbliższym czasie, ale Twój następny pojazd może zawierać wtyczkę. Nie wszystkie typy wtyczek do samochodów elektrycznych są takie same, zwłaszcza jeśli chodzi o szybkie ładowanie prądem stałym.
PHEV i pojazdy elektryczne
Chociaż istnieją różnice między typami pojazdów elektrycznych, każdy rodzaj zawiera zestaw akumulatorów, który współpracuje z jednym lub kilkoma silnikami elektrycznymi, aby dostarczyć motywację do napędzania samochodu.
Konwencjonalne hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) nie wymagają wtyczki, ponieważ energia elektryczna jest wytwarzana dzięki hamowaniu odzyskowemu i mocy silnika spalinowego. Jednak wszystkie inne typy pojazdów elektrycznych wymagają wtyczki, która łączy się ze źródłem energii w celu uzupełnienia baterii.
Trzy poziomy ładowania
W przypadku modeli, które wymagają ładowania, producenci rutynowo dołączają wtyczki i adaptery potrzebne do podłączenia do źródła zasilania. Wtyczki te odpowiadają jednemu z trzech poziomów ładowania: Level 1, Level 2 i Level 3. Poziom 3 jest również znany jako szybkie ładowanie prądem stałym.
Ładowanie poziomu 1
Ładowanie poziomu 1 jest obsługiwane przez standardową wtyczkę 120 V, która łączy pojazd elektryczny z domowym gniazdkiem elektrycznym. Jest to najprostszy sposób na nawiązanie połączenia bez konieczności instalowania specjalnego sprzętu, ale również najwolniejsza metoda, nawet przy idealnie czystych i sprawnych stykach. Uzyskanie zasięgu 200 mil może zająć do 40 godzin, stąd przydomek "trickle charge".
Ładowanie poziomu 2
Większość właścicieli pojazdów elektrycznych, którzy szukają czegoś szybszego niż standardowe gniazdko domowe, zazwyczaj decyduje się na ładowanie poziomu 2. Zazwyczaj ma to miejsce w formie publicznej stacji ładowania lub zmodernizowanego domowego portu ładowania o napięciu 240 V. Wtyczka dostarczona z pojazdem może zawierać adapter do podłączenia do ładowarek poziomu 2, które są 16 i 30 amperów, czasami określane jako 3,3 kW i 7,2 kW, odpowiednio.
Ładowarka poziomu 2 uzupełnia energię w pojeździe znacznie szybciej niż poziom 1, zwiększając zasięg o około 25 mil na godzinę w porównaniu z 4 milami w przypadku połączenia poziomu 1. Każdy pojazd elektryczny sprzedawany w Ameryce Północnej korzysta z tej samej wtyczki SAE J1772 do ładowania na dwóch pierwszych poziomach.
Ładowanie na poziomie 3
Jak można się domyślić, dwa pierwsze poziomy ładowania wymagają dużo czasu, aby uzupełnić poziom naładowania akumulatora do co najmniej 80% jego pojemności. W tym miejscu pojawia się Poziom 3, czyli szybkie ładowanie prądem stałym (DC). Chociaż nie jest to tak szybkie jak pompowanie gazu do samochodu, ładowarka poziomu 3 może uzupełnić 80% pojemności akumulatora pojazdu w ciągu 20 lub 30 minut - wystarczająco długo, aby skorzystać z posiłku lub przydrożnej atrakcji przed dalszą jazdą. Jednak w przeciwieństwie do dwóch pierwszych poziomów, które mają wspólną wtyczkę, istnieją trzy różne rodzaje wtyczek poziomu 3, które mogą być dostarczane z pojazdem elektrycznym, w zależności od jego producenta.
Jednym z trzech typów wtyczek poziomu 3 jest Tesla Supercharger, która jest wyłączną własnością Tesla Motors. Pozostałe dwa to Combined Charging System (CSS) i CHAdeMo, które walczą o miano standardu branżowego. Do niedawna producenci z Ameryki Północnej i Europy korzystali z CSS, a producenci japońscy z CHAdeMo. Jednak Nissan niedawno zakończył tę walkę, oświadczając, że jego całkowicie nowa Ariya EV będzie korzystać z CSS. W związku z tym, osoby śledzące rynek spodziewają się, że znaczenie CHAdeMo będzie maleć.
Idąc w kierunku elektryczności
W sumie, istnieją cztery różne typy wtyczek do samochodów elektrycznych, które należy rozważyć. Podczas gdy największe różnice występują na poziomie 3, działania konsolidacyjne i poprawa infrastruktury prawdopodobnie doprowadzą w końcu do powstania dwóch głównych typów.
Sprawdź wszystkie produkty z zakresu układów elektrycznych dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat samochodów elektrycznych, porozmawiaj z ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Wikimedia Commons.