Różne rodzaje napędu na wszystkie koła

Udostępnij

Pojawienie się napędu na wszystkie koła (AWD) dało kierowcom większą kontrolę, bezpieczeństwo, niezawodność i osiągi - a dla entuzjastów jazdy terenowej otworzyło wszelkiego rodzaju możliwości. Istnieją jednak różne rodzaje napędu AWD, a ponieważ producenci używają różnych nazw do opisania tej samej technologii i czasami projektują nieco inne ujęcia tego samego pomysłu, temat może być mylący. Oto krótki opis, który pomoże Ci przebrnąć przez kilka najpopularniejszych opcji dostępnych obecnie na rynku i zrozumieć, co każdy z wariantów ma do zaoferowania.

AWD w niepełnym wymiarze czasu

Najczęściej spotykane w samochodach ciężarowych, to ustawienie pozwala kierowcy wybrać, kiedy system AWD jest włączony, zasadniczo przekształcając go z pojazdu z napędem na dwa koła (2WD) w pojazd z napędem na cztery koła (4WD) poprzez skrzynię biegów. Jest to ręczny wybór, który jest mechanicznie zaangażowany, i nie korzysta z centralnego mechanizmu różnicowego, co oznacza, że koła będą się obracać z tą samą prędkością. To nie jest dobry sposób na pokonywanie zakrętów i pojazd nigdy nie powinien być prowadzony w tym trybie w normalnych warunkach lub spowoduje to zerwanie skrzyni biegów i uszkodzenie. Jest to jednak dobre rozwiązanie dla kogoś, kto spodziewa się, że czasem znajdzie się w trudnych warunkach drogowych i kto dobrze rozumie, jak włączyć i obsługiwać ten system.

napęd

Pełnoetatowy napęd AWD

Pełnoetatowy napęd AWD oznacza, że wszystkie koła zawsze jadą i zawsze otrzymują moment obrotowy. Różni producenci rozwiązują ten problem w różny sposób, ale ogólna idea jest taka, że koła muszą być w stanie obracać się z różnymi prędkościami i utrzymywać trakcję w zależności od potrzeb. Jedną z metod jest zastosowanie centralnego mechanizmu różnicowego z urządzeniem kontrolującym trakcję, takim jak wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne lub sprzęgło wiskotyczne. Systemy Haldex i Torsen są również dobrze znane. Haldex jest sterowany elektronicznie, natomiast Torsen jest mechaniczny i wykorzystuje wstępnie obliczoną siłę skręcającą do określenia przeniesienia momentu obrotowego.

Innym rozwiązaniem jest kreatywne hamowanie. Gdy jedno z kół zaczyna się ślizgać, ECU rozpoznaje to i wykorzystuje ABS do sterowania systemem, wysyłając więcej momentu obrotowego do kół, które mają trakcję. Pełnoetatowy napęd AWD jest korzystny, ponieważ reaguje i jest zawsze włączony.

Automatyczny

Automatyczny napęd AWD jest podobny do niepełnego w tym sensie, że domyślnie ustawia się na 2WD, ale kluczową różnicą jest to, że kierowca nie jest odpowiedzialny za wybór, kiedy system AWD zaczyna działać - robi to komputer pojazdu. Zaletą tego systemu jest to, że jest on bardziej wydajny niż system pełnookresowy i eliminuje potrzebę stosowania centralnego mechanizmu różnicowego. W przypadku nagłego zapotrzebowania na trakcję jednego z kół napędowych, automatycznie włącza się układ kontroli trakcji (o którym była mowa wcześniej), który w razie potrzeby przesyła moment obrotowy na drugą oś i koła. Gdy zapotrzebowanie to znika, system powraca do napędu na 2 koła. Może to nastąpić bardzo szybko, a dzięki technologii i algorytmom opracowywanym obecnie, proces ten staje się nawet przewidywalny przy użyciu wzorców jazdy i czujników.

Elektryczne i hybrydowe

Istnieje kilka pojazdów wyposażonych w rozwiązania elektryczne, ale ich liczba z pewnością wzrośnie w przyszłości. Pojazdy te wykorzystują sprzęgła elektromagnetyczne i silniki elektryczne z systemami czujników, aby wysłać moment obrotowy tam, gdzie jest on potrzebny. Niektóre pojazdy mają nawet silnik elektryczny napędzający jeden zestaw kół i silnik benzynowy napędzający drugi. Zestaw z napędem elektrycznym może włączyć się, gdy system komputerowy samochodu poleci mu to zrobić na podstawie dowolnej liczby czynników.

Nie jest to w żadnym wypadku wyczerpująca lista, a producenci są dość kreatywni, gdy wprowadzają swoje produkty na rynek, ale najczęstsze systemy pozostają w dużej mierze takie same. Zapaleni off-roadowcy będą chcieli zagłębić się we wszystko, co ma do zaoferowania napęd na cztery koła, ale to powinien być dobry początek dla wszystkich innych.